ATP Tour walczy z kryzysem

/ Michał Hasik , źródło: Bloomberg.com, foto: atptennis.com

Kryzys na rynkach finansowych z coraz większą mocą ingeruje we wszystkie sektory gospodarki. Wiele firm, dotkniętych globalną recesją, rezygnuje z inwestowania w działania promocyjne, takie jak sponsorowanie imprez sportowych. Nie trudno się domyślić jak bardzo krzyżuje to szyki organizatorom turniejów tenisowych na całym świecie, którzy nie dosyć, że tracą opiekę finansową,  to jeszcze borykają się problemem przyciągnięcia nowych sponsorów.

Jak poinformowało Stowarzyszenie Profesjonalnych Tenisistów (ATP), aż sześć turniejów, które znalazły się w kalendarzu imprez na rok 2009, nie podpisało jak dotąd umów dotyczących strategicznego sponsoringu.  Oznacza to,  iż organizacja co dziesiątych zawodów, odbywających się w ramach rozgrywek ATP Tour, stanęła pod znakiem zapytaniem.

W zeszłym miesiącu władze światowego tenisa, zaniepokojone stanem światowej gospodarki oraz skutkami, jakie może on wywołać w męskich rozgrywkach tenisowych, postanowiły zbadać  kondycję finansową imprez zgłoszonych do kalendarza zawodów ATP na rok 2009. Ze szczególną dokładnością przypatrzono się kwestii podpisanych umów sponsorskich. „Na chwilę obecną sześć turniejów nie posiada strategicznego sponsora. W przypadku dwóch z nich dojście do porozumienia w sprawie opieki finansowej jest bardzo bliskie" – powiedział Kris Dent, rzecznik prasowy ATP.

Tenis, podobnie jak większość dyscyplin sportowych, cierpi z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego. W październiku tego roku agencja Just as Family Sport , prowadzona przez ojca i wujka Novaka Djokovica, jednego z czołowych tenisistów świata,  wykupiła od organizatorów Dutch Open prawa do organizacji imprezy odbywającej się pod auspicjami ATP. Powodem zrzeczenia się przez holenderskie miasteczko licencji turniejowej były bezowocne poszukiwanie wsparcia finansowego wśród firm z regionu. W tym samym miesiącu organizatorzy zawodów BNP Paribas Masters Series, odbywających się raz do roku się w paryskiej hali Bercy, poinformowali media o stracie strategicznego sponsora.

Męskie zmagania tenisowe, organizowane przez ATP, to seria 63 imprez rozgrywanych od stycznia do listopada w 31 krajach, na wszystkich kontynentach. Sponsor tytularny cyklu, jeden z potentatów branży samochodowej – Mercedes Benz, który od 12 lat wspierał finansowo rozgrywki, postanowił znacznie ograniczyć swoje zaangażowanie w tym zakresie. Niemiecka firma produkująca luksusowe auta w nadchodzącym roku skoncentruje się na sponsorowaniu poszczególnych turniejów w: Madrycie, Szanghaju i Stuttgarcie. „Jesteśmy bardzo szczęśliwy, iż pomimo kryzysu w branży samochodowej, Mercedes Benz postanowił pozostać przy tenisie. Nie zmienia to faktu, iż cały czas szukamy podmiotu, który podejmie się opieki finansowej nad całym przedsięwzięciem, jakim jest ATP Tour – stwierdził Dent.

Stowarzyszenie Profesjonalnych Tenisistów podkreśla, iż cały czas prowadzi rozmowy z kilkoma firmami, poważnie zainteresowanymi sponsorowaniem męskich rozgrywek tenisowych. „Uważamy, iż znalezienie właściwego partnera biznesowego, który podejmie się finansowania całego tour’u, to kwestia czasu” – dodał Dent. Podkreślił również, iż skutki kryzysu ekonomicznego w znacznie większym stopniu dotykają poszczególne regiony geograficzne niż krajowe czy globalne stowarzyszenia i  federacje. „Niemniej będziemy bacznie przyglądać się temu co dzieje się na rynkach finansowych" – zakończył.

Przyszłoroczny budżet przewidziany na organizację całego cyklu ATP Tour wyniesie 80 milionów dolarów.